النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مقال يهمك لو عندك بنوتة

  1. #1
    :: سيدة جـديـدة ::
    تاريخ التسجيل
    Feb 2018
    المشاركات
    21

    افتراضي مقال يهمك لو عندك بنوتة





    ٥ مفاتيح أساسية في تربية البنات


    طوبى لمن رزقه الله ببنت. ففي البنات القوة والحنية وتحمل المسئولية والنقاء والجمال وكل شيء حسن. ومع فخرنا ببناتنا، قد نواجه – خاصة في مجتمعاتنا – كثير من التحديات والأسئلة في تربية البنات تحديدًا. لذلك أعددنا في “ابني بُكرة” مجموعة من المبادىء الضرورية المساعدة في تأدية رسالتك بتنشئة بنت عظيمة بحق.


    ١- المشاعر


    ☜ اسألها عن مشاعرها


    من أهم مفاتيح التعامل مع البنات هي مشاعرها، شجعها بانك تسألها عن مشاعرها في المواقف اللي بتحكيها معك .. وانتبه كويس وانت بتسمعها.


    ☜ اتعاطف معها


    مش دايمًا تقدملها نصائح وعظات .. حط نفسك مكانها وساعدها تعبر عن المشاعر بحرية ليك انت. ده بيخليها تحس انها مفهومة ومهمة عند أقرب حد ليها، وبيحفظها من مخاطر كتير مع الوقت.


    ٢- الكلمات


    ☜ خلي كلامك عنها إيجابي


    البنت بالذات بتبقى حساسة جدًا للكلمات، علشان كده خلي كلامك إيجابي عنها وعن شخصيتها وطريقتها، ده بيساعدها ترسم صوره حلوة عن نفسها، وبيساعدها تتصرف بطريقة صحيحة زي ما زرعتي فيها. وهتلاقي – على منصة ابني بُكرة – كورسات مجانية عملية جدًا هتساعدك في التواصل أفضل مع بنتك.


    ٣- المسئوليات


    ☜ اديها مسئوليات تناسب سنها


    ابدأئي بمسئوليات بسيطة ولما تعمل المسئوليات دي شجعيها كتير، وكبري المسئوليات شوية شوية، واستمري في تشجيعها في كل مرة بتكون أد المسئولية حتى لو كانت المسئولية دي بسيطة. ده بيساعدها تثق في قدرتها، وتتحمل المسئولية، وتكون اقوى مع الوقت.


    ٤- القرارات


    ☜ دربها على اتخاذ قراراتها


    بنتك بتكبر وهتكون محتاجة تاخد مئات القرارات بنفسها في المدرسة والشارع وفي كل موقف، فحلو انها تتعلم تاخد قراراتها بنفسها وبثقة وهية صغيرة. شجعها على القرارات الصح وقلها كانت صح ليه، وساعدها تقيم ايجابيات وسليبيات قرارتها ببساطة. ده هيعلمها تاخد القرارات الأكبر بطريقة أفضل وثقه أكبر.


    ٥- ادعم دور الأب في حياتها


    ☜ شجعي بابا إنه يديها اهتمام أكبر


    البنت القوية من جوه هي اللي باباها بيسمعها باهتمام، بيهتم بيها وبتفاصيل حياتها، بيحضنها، بيتكلم ويفكر معاها ويشجعها. ده بيخليها أقوى وأنضج على المستوى الشخصي، وكمان في التعامل مع الأولاد مايتدحكش عليها بسهولة من اي كلمة حلوة تسمعها.


    منقول




  2. #2
    مُشِرِفْهَ نأْدِيَ المٌميِزة الصورة الرمزية ph_rose
    تاريخ التسجيل
    Apr 2011
    الدولة
    بغداد
    المشاركات
    2,804







المواضيع المتشابهه

  1. عندك بنوتة ادخلى هنا
    بواسطة Mariem Yousif في المنتدى الاطفال
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 05-08-2018, 11:55 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •